Examen

CBR Praktijk examen

 

Vraag jij je af wat jou te wachten staat voor het CBR praktijk examen? Wij vertellen jou dat wel!

 

Het praktijk examen bestaat uit 7 onderdelen. Denk hierbij aan:

 

1.wegrijden

2.rijden op rechte en bochtige weggedeelten

3.gedrag nabij en op kruispunten

4.invoegen-uitvoegen

5.inhalen en zijdelings verplaatsen

6.gedrag nabij en op bijzondere weggedeelten

7.bijzondere manoeuvres.

 

Een praktijk examen duurt ongeveer 50 minuten.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hoe bereid jij je voor?

 

Je dient altijd een geldige ID kaart bij jou te hebben.

Dit heb je nodig om je te kunnen identificeren voor aanvang van het praktijk examen.

Zonder een geldige ID kaart, geen examen dus. Let op! Een Nederlandse rijbewijs geld ook als ID kaart.

 

Je krijgt bij het reserveren van een praktijk examen via de rijschool bijlage(s) opgestuurt. De bijlage(s) bestaan uit:

 

1. Uitnodiging voor het praktijk examen

2. Zelfreflectie formulier (zelfbeoordelingsformulier)

3. Eigen Verklaring (gezondheid)

 

Dit moet volledig ingevuld en ondertekend zijn. Dit moet je ook meenemen naar het praktijk examen.

 

Je kan de bijlage(s) terug vinden op www.mijn.cbr.nl en dan mijn examen.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

De rit tijdens het examen:

 

Wij weten dat jullie beginnende bestuurders zijn. Helemaal foutloos rijden bestaat dus niet. Het moet wel binnen de veiligheidsmarge blijven om te kunnen slagen. De examinator gaat beoordelen of jij vlot, veilig, sociaal, defensief, milieubewust en zelfstandig alleen de weg op kan!

 

Wat wordt er allemaal gedaan?

 

* clusteropdracht doen tijdens het rijden (afslaan in korte tijden)

* navigatie volgen tijdens het rijden

* zelfstandige routes rijden

* oriëntatie punten volgen (gebouw etc.)

* bijzondere verichtingen uitvoeren

 

 

!Vrijstelling voor bijzondere verrichtingen tijdens een tussentijdse toets geld alleen éénmalig voor je eerste praktijkexamen!

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

Na het examen:

 

Direct na afloop van het praktijkexamen vertelt de examinator in het examencentrum de uitslag. Alle handelingen wat de examinator gezien heeft zal hij/zij toelichten met jou rij instructeur erbij. Hierbij wordt er ook verteld waarom de uitslag negatief of positief is.

 

Bij een negatieve uitslag betekend dat je nog meer training nodig hebt om de kans te vergroten dat je de eerst volgende herexamen wel behaald. Hier maken jij en de rij instructeur een nieuwe les plan om alle onvoldoendes alsnog voldoende te maken.

 

Bij een positieve uitslag betekend dat je voldoende hebt bewezen om alleen en zelfstandig de weg op te gaan. Je bevestigt samen met de examinator de uitslag door je handtekening te plaatsen. Nadat jou handtekening is geplaatst, kan jij je rijbewijs bij de gemeente waar je staat ingeschreven aanvragen.

 

 

Faalangst:

 

Het CBR faalangstexamen is bedoeld voor leerlingen die bij zichzelf erkennen dat zij een ongezonde faalangst hebben voor examens. Het CBR heeft examinatoren die speciaal opgeleid zijn om leerlingen te begeleiden met faalangst.

 

Voor aanvang van het praktijk examen bereid je rijinstructeur jou voor hoe zo`n faalangstexamen te werk gaat.

 

Als je samen met je rijinstructeur aan tafel gaat zitten met de examinator die het faalangstexamen gaat afnemen, zal de examinator eerst het niveau van jou faalangst peilen. Hierdoor weet de examinator met welke kandidaat hij of zij te maken krijgt. Tijdens zo`n gesprek probeert de examinator de leerling vooral te kalmeren. Hier wordt onder andere ook verteld hoe zo`n faalangstexamen wordt uitgevoerd.

 

Een faalangstexamen duurt ongeveer 1 uur, waarvan 35 minuten de rit duurt. Tijdens de rit krijgt de leerling de gelegenheid een rust pauze te nemen van ongeveer 5 minuten. Hierdoor kan de leerling zichzelf meer in vertrouwen stellen en zo zijn of haar faalangst tijdens het examen onder controle houden. De leerling mag zijn of haar pauze tijdens de rit zelf bepalen.

 

De vorm van een CBR faalangstexamen houdt in dat er strikt wordt gekeken naar alle examen onderdelen, zoals het ook gaat bij de gewone praktijkexamens. Het voordeel bij een faalangstexamen is, dat de leerling iets meer tijd krijgt om gesprekken te voeren en te vertellen in wat voor vorm zijn of haar faalangst uit bestaat. Ook tijdens de rit krijgt de leerling een break. Deze break is verzonnen om zo de leerling die faalangst heeft tot rust te laten komen. De examinator zal tijdens de rit de leerling ook meer geruststellen tijdens het praktijk examen.

De 10 punten hoe het examen niet voldoende is:

 

1. Kijk gedrag:

* Overdreven kijken om goed aan de examinator te laten zien dat

je kijkt.

 

* Te nonchalant kijkgedrag. (nauwelijks spiegels gebruikt)

 

* Te gehaast waarnemen.

 

* Niet ver vooruit kijken en laat beslissingen nemen.

 

2. Plaats op de weg:

 

* Te dicht langs geparkeerde auto`s, obstakels of fietsers rijden.

 

* Niet of onvoldoende voorsorteren.

 

* Te ruime of te krappe bochten maken (nonchalant stuurgedrag)

 

* Onnodig links blijven rijden.

 

3. Snelheid:

 

* Langzamer rijden dan nodig is, je houdt het verkeer onnodig op

en oordeelt de examinator dat jij onzeker bent. Harder rijden

dan toegestaan.

 

* Te hard door bochten.

 

4. Inhalen en 2 seconden regel:

 

* Met onvoldoende volgafstand inhalen.

 

* Met onvoldoende snelheid inhalen.

 

* Te voorzichtig/langzamer dan toegestaan rechts blijven rijden,

terwijl het verkeer op de linker rijstrook wel vlot doorstroomt.

 

* Te laat invoegen/uitvoegen.

 

5. Bijzondere verrichtingen:

 

* Te weinig aandacht voor het overige verkeer en omgeving.

 

* Te snel.

 

* De verrichting lukt niet.

 

6. Begrijpend waarnemen:

 

* Verkeerd voorsorteren bij meerdere rijstroken.

 

* Van rijstrook wisselen in bochten.

 

* Verkeerd inschatten op scherpe bochten.

 

7. Invoegen/Uitvoegen:

 

 

* Verkeerde snelheid, te snel of te langzaam.

 

* Niet of onvoldoende kijkgedragingen.

 

* Snelheid regelen voor de bochten vanaf de snelwegen.

 

8. Inschatten:

 

* Onvoldoende ruimte benutten.

 

* Niet goed of onvoldoende kijkgedragingen.

 

* Onjuiste snelheden

 

* Onvoldoende communiceren met medeweggebruikers.

 

9. Besluitvaardigheid:

 

* Onvoldoende beheersing over de juiste beslissingen.

 

* Niet of onvoldoende anticiperend rijgedrag.

 

* Inspelen in drukke verkeersomstandigheden.

 

10. Verkeersinzicht:

 

* Weinig begrip wat je ziet in het verkeer.

 

* Niet of onvoldoende gevarenherkenningspunten.

 

* Onbewust verkeerde handelingen toepassen.

 

 

 

 

 

 

TIPS:

 

1. Neem voldoende lessen om zeker te zijn dat je minimaal 70% klaar bent om examen te doen.

 

2. Zorg ervoor dat je minimaal 1x per week les krijgt. Zo blijf jij je leertempo behouden.

 

3. Voorkom onnodig tussen pauzes nadat jou examen datum bekend is. Dit zorgt ervoor dat je nog voldoende ruimte hebt om aan je leerpunten te werken.

 

4. Ga goed uitgerust naar het examen toe. Een goede nachtrust zorgt voor een betere conditie en minder vermoeidheid.

 

5. Vraag naar de benodigheden om goed voorbereid te zijn om het examen af te leggen. Dit voorkomt onnodig stress.

 

6. Zorg er altijd voor dat je met een positieve gevoel naar het examen toe gaat. Dit zorgt ervoor dat je beter geconcentreerd bent met een positieve motivatie.

Copyright © All Rights Reserved